zondag 28 september 2008

Nieuws van Brompton


Vanaf januari 2009
  • een nieuwe kleur genaamd Sand
  • een nieuw voorwiel
  • een nieuw zadel, met een kleine Brompton erop
  • een nieuwe versnellingsnaaf met een groter bereik dan de huidige en toe te passen met de Brompton derailleur!
De nieuwe kleur, mwah, we zien wel
Een nieuw lichter voorwiel, tsja, ga ik niet direct van uit mijn dak
Het zadel, niets bijzonders, want hier is de nieuwe RiDo en wie wil er dan nog wat anders...


En die nieuwe naaf, die wil ik wel maar is pas leverbaar in 2009. Tot die tijd zit ik in ieder geval lekker op mijn nieuw RiDo zadel.

woensdag 3 september 2008

Reactie van Simon Koorn

Voor de echte liefhebber waarschijnlijk geen onbekende meer, voor hen die het nog niet weten, hij is de importeur van Brompton in de Benelux. En daarnaast de man die veel, zo niet alles weet van de Brompton...

Hij schrijft het volgende...

Ik denk dat je T6 oorspronkelijk een Lx-T6 was,
in Nederland werden er geen T6 modellen geleverd…
enerzijds omdat dat problemen opleverde met de Belastingtechnische aspecten van de Bedrijfsfietsenregeling van (Pim) Vermeend…,
anderzijds omdat de Engelse T6 niet aan de wettelijke 'inrichtings'-eisen voor fietsen in de BeNeLux en, meer in het bijzonder, Nederland voldeed.
Om die reden werd bij de introductie van de Mk3-Bromptons
(vrijwel alle onderdelen werden destijds vervangen door andere/verbeterde exemplaren t.o.v. van de eerdere Mk2 L- en T-modellen)…
… in 2000 gekozen om in de BeNeLux een zogenaamd modulair concept te introduceren…
waarbij de basis van elke Brompton, het z.g. Lx model, prijstechnisch voldeed aan de Bedrijfsfietsenregeling…;
Met toevoeging van een fabrieksgemonteerde (accessoire-pakket) uitbreiding-T3, -T5 of (later) -T6 voldeed een dergelijke fiets zowel aan de gebruikseisen van de Bedrijfsfietsenregeling als de belastingtechnische toegestane prijs.

De regeling was een monstrum, vrijwel onwerkbaar maar wel noodzakelijk omdat anders Bromptons niet binnen de Bedrijfsfietsenregeling konden worden aangeschaft, toch wel van belang voor een voornamelijk door forenzen gebruikt woon-werk fiets.

Met de introductie van het LWB-frame (2004) kon het modulaire concept na 5 jaar eindelijk overboord, de belastingregeltjes maakten een dergelijke 'truc' niet meer noodzakelijk.
Er werden twee nieuwe modellen geïntroduceerd…:
de Brompton-Ralph (als vervanging voor de Lx-L modellen en het voorgaande L-type)…
en de Brompton-Regis (ter vervanging van de Lx-T en T-modellen).
Het jaar daarop zouden naar voorzien dan ook de modellen Patrick-Brompton en Potter-Brompton worden geïntroduceerd.

Vreemd genoeg koos men in Engeland vanaf 2005 plotseling voor het modulaire model dat wij hadden verzonnen en tot opluchting van de meeste dealers net weer overboord hadeen gezet.
Bovendien koos men niet (zoals voornemens) voor echte modelnamen maar, helaas, voor nietszeggende verdere letteraanduidingen waarbij men tot overmaat van ramp ook nog eens koos voor het omdraaien van aanduidingen.
Hadden we vroeger heel wat uit te leggen aan fietsenmakers wanneer die boos reclameerden dat het geleverde T-model geen trommelremmen had, nu moesten we gaan uit leggen dat R niet voor een terugtraprem stond maar voor het hebben van een bagagedrager.
Ook werden in Engeland zogenaamde '+'-modellen geïntroduceerd die naar Nederlandse en Duitse normen en wetgeving bezien nog steeds substandaard waren en dus beslist niks plusserigs hadden; Tot overmaat van ramp werd bovendien na enige tijd de 'x' als suffix ingevoerd om aan te duiden dat een model een lichter en veel kostbaarder frame zou bezitten, het probleem dat daardoor ontstond was dat daarmee de net afgezworen model-typeringen Lx3/Lx6 weer terugkwamen maar wel met een prijstechnisch geheel andere lading, immers de Lx3 was (op de C3 na) meest uitgeklede en goedkope Brompton van de voorgaande periode.

Gevolg was en is dat wij (Fàp) gewoon de modellen hebben geïntroduceerd zoals voorgenomen…,
elk model in 3 zitposities en alle versnellingsopties.
Daarbij werden de engelse productie-codes van een begrijpelijke omschrijving voorzien…:
M voor Modal-position
S voor Sports-position
P voor Poly-position
Hierbij zij opgemerkt dat om allerhande redenen (past wel of niet goed tussen de banken van treinen b.v.) het traditionele M-stuur van de modal-position nog steeds meer dan 98% van onze omzet uitmaakt, het is dan ook in onze ogen vrij onzinnig om voor de BeNeLux-markt de modellijn langs de zitposities in plaats van de voor de consument veel meer van belang zijnde uitrustings-kenmerken en kwaliteit te laten lopen.
Al met al is er sinds 2005 wel heel veel keuze…
en wordt door Brompton nu al enkele jaren hard haar best daar meer structuur in aan te brengen door het weer schrappen van een aantal keuzes en daarmee het keuzewoud enigszins te beteugelen.
De structuur gaat steeds meer laken op die wij in de BeNeLux voorstonden, helaas geldt dat niet voor de naamgeving van e.a..



Onderstaand staatje toont hoe vreemd en onnodig verwarrend dat uit kan pakken

maandag 1 september 2008

Terug uit Italië



Ja, we zijn weer terug. Ook nog gefietst in de omgeving van het Gardameer met onze Bromptons. Binnenkort meer met foto's.